• Czcionka

  • Pomniejsz czcionkę
  • Powiększ czcionkę
Składka TFP

Obowiązek opłacania składek

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842, z późn. zm.), wszyscy organizatorzy turystyki zobowiązani są m.in. do dokonywania terminowych wpłat składki w należnej wysokości na Turystyczny Fundusz Pomocowy. Składkę należy odprowadzić za każdego podróżnego objętego umową o udział w imprezie turystycznej w terminie do 21. dnia każdego miesiąca za okres poprzedniego miesiąca kalendarzowego.

Wysokość składek

Pobierz plik PDF z aktualnymi wysokościami składek na TFG i TFP

Wysokość składek na TFP jest określona w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 22 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wysokości składki na Turystyczny Fundusz Pomocowy (Dz. U. 2020 poz. 2379). W przypadku, gdy wpłaty od podróżnych są przyjmowane w całości lub w części przed realizacją imprezy turystycznej, składki na TFP są takiej samej wysokości, jak składki na TFG. W przypadku, gdy wpłaty od podróżnych są w całości przyjmowane po realizacji imprezy turystycznej, składka na TFP wynosi 0 zł.

Realizacja płatności składek

Każdemu przedsiębiorcy został przydzielony indywidualny numer rachunku bankowego, na który powinny być dokonywane płatności. Składkę na TFP należy uiszczać na inny numer rachunku bankowego niż składkę na TFG. Numery rachunków zostaną wyświetlone na potwierdzeniu złożenia deklaracji oraz na stronie głównej w sekcjach Saldo składek TFG i Saldo składek TFP. Informacja o nadanych rachunkach została przekazana również listem tradycyjnym.

Po zalogowaniu na koncie użytkownika w Portalu TFG dostępna jest też historia wpłaconych składek i saldo rozliczeń z TFP.

Zarachowanie składek (pole 98)

W przypadku złożenia deklaracji, w których wysokość składki należnej z tytułu zawartych umów (pole 60) jest mniejsza od składki z tytułu umów rozwiązanych (pole 97), całkowita kwota do opłacenia (pole 99) jest równa 0. Pozostała nadwyżka to kwota, którą można rozliczyć na poczet kolejnych należności wynikających z kolejnych deklaracji. Podczas składania deklaracji za kolejny miesiąc w polu 98 automatycznie zostanie uzupełniona nierozliczona składka do zarachowania z poprzedniego okresu. 

Zwrot składek

Co do zasady składka wniesiona na TFP nie podlega zwrotowi. Zwrot wpłat jest dopuszczalny wyłącznie w sytuacji:

1) gdy przedsiębiorca został wykreślony z rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych w związku z zaprzestaniem wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru i złożył wszystkie wymagane deklaracje oraz odprowadził należne składki w okresie wykonywania działalności, a odprowadzone składki nie podlegają dalszemu zarachowaniu;

2) dokonania ich w kwocie przewyższającej wysokość zobowiązania określonego w deklaracji;

3) dokonania ich przez podmiot niezobowiązany względem TFP.

W sytuacjach z pkt 2) i 3) sprawę należy zgłosić do TFG w terminie 30 dni od dokonania wpłaty.

W pozostałych przypadkach składka podlega zarachowaniu na poczet następnych należnych do przekazania składek.

Zwrot składek w związku z wykreśleniem z rejestru

W przypadku wykreślenia z rejestru przedsiębiorca może wnioskować o zwrot składek niepodlegających dalszemu zarachowaniu w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja marszałka województwa o wykreśleniu stała się ostateczna.

We wniosku o zwrot wpłat należy wykazać kwotę mającą podlegać zwrotowi. Do wniosku dołącza się:

1) kopię ostatecznej decyzji administracyjnej właściwego marszałka województwa

2) wykaz umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi.


Stopka