1. W jaki sposób złożyć e-deklarację?
• Na stronie internetowej tfg.ufg.pl istnieje możliwość składania e-deklaracji, po uprzednim zarejestrowaniu przedsiębiorcy turystycznego na Portalu TFG. W tym celu wymagane jest podanie loginu, którym jest numer ewidencyjny przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (Ewidencja) oraz hasła, które jest przekazywane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny każdemu organizatorowi turystyki i przedsiębiorcy turystycznemu listem poleconym, po wpisaniu przedsiębiorcy przez właściwy urząd marszałkowski do Ewidencji.
• Formularz rejestracji jest dostępny na stronie tfg.ufg.pl po kliknięciu na przycisk „Zaloguj jako: Przedsiębiorca”, a następnie wybraniu opcji „Nie masz konta? Zarejestruj się”. Podczas rejestracji na Portalu TFG wymagane jest utworzenie imiennego konta administratora. Administrator zarządza utworzonym kontem przedsiębiorcy turystycznego oraz może dodawać indywidualne konta użytkowników uprawnionych do działań w imieniu przedsiębiorcy turystycznego.
2. W jaki sposób można otrzymać dane do rejestracji?
• Dane do rejestracji są automatycznie wysyłane przez UFG, po wpisaniu przedsiębiorcy przez właściwy urząd marszałkowski do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (Ewidencja). Pismo jest wysyłane listem poleconym na adres do doręczeń lub w przypadku jego braku na adres siedziby przedsiębiorcy.
• W przypadku nieotrzymania lub utraty takiego pisma należy skontaktować się z TFG mailowo na adres tfg@ufg.pl lub telefonicznie pod numerem +48 22 53 96 100.
3. Według jakich zasad należy wykazywać umowy w deklaracji?
• Deklarację należy złożyć do 21. dnia każdego miesiąca za okres poprzedniego miesiąca. W deklaracji wykazuje się jedynie umowy o imprezy turystyczne lub powiązane usługi turystyczne zawarte w danym miesiącu, za który składana jest deklaracja.
• Na potrzeby realizacji obowiązków względem TFG nie ma znaczenia data realizacji imprezy turystycznej lub powiązanej usługi turystycznej, a jedynie data zawarcia umowy.
4. W jaki sposób należy wpłacić składki na TFG?
• Należną składkę należy uiścić do 21. dnia każdego miesiąca za okres poprzedniego miesiąca.
• Płatność należy dokonać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w liście powitalnym, który widoczny jest również na stronie głównej zalogowanego przedsiębiorcy turystycznego.
• W przypadku nieotrzymania listu powitalnego z numerem rachunku należy skontaktować się z UFG za pośrednictwem wiadomości e-mail na adres tfg@ufg.pl lub telefonicznie pod numerem +48 22 53 96 100.
• Zalogowany przedsiębiorca turystyczny ma możliwość dokonania płatności on-line za pośrednictwem serwisu Przelewy24. Formularz płatności on-line zapewnia automatyczne wypełnianie danych do przelewu.
5. W jaki sposób można złożyć zaległe deklaracje?
• Zaległe deklaracje można złożyć wyłącznie elektronicznie po zalogowaniu na Portal TFG.
• Podczas składania deklaracji przez Portal TFG na liście okresów rozliczeniowych znajdują się wyłącznie okresy, dla których deklaracja nie została złożona. Dzięki temu zawsze wiesz, czy masz zaległości w składaniu deklaracji.
6. W jaki sposób można złożyć korekty deklaracji?
• Korektę deklaracji można złożyć elektronicznie po zalogowaniu na konto w Portalu TFG.
• W celu złożenia korekty za miesiące wcześniejsze niż lipiec 2018 należy skontaktować się z TFG, wysyłając wiadomość e-mail na adres tfg@ufg.pl
7. Gdzie znajduje się formularz/wzór deklaracji składanej do TFG?
• Obowiązujący wzór deklaracji TFG znajduje się w zakładce Do pobrania w Bazie Wiedzy.
8. Gdzie można znaleźć podział na kraje europejskie i pozaeuropejskie?
• Terytoria państw europejskich na potrzeby działalności przedsiębiorców turystycznych zostały wymienione w Załączniku do rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (poz. 2465). Zastosowany został podział na kontynenty przyjmowany przez Międzynarodową Unię Geograficzną.
• Załącznik jest możliwy do pobrania w zakładce Do pobrania w Bazie Wiedzy.
9. Dlaczego otrzymałem wezwanie do złożenia zaległych deklaracji i uiszczenia składek do TFG? Nie zawierałem żadnych umów, więc obowiązek mnie nie dotyczy.
• Każdy przedsiębiorca turystyczny ma obowiązek składać deklarację za każdy miesiąc, w którym posiadał wpis do rejestru prowadzonego przez właściwego marszałka województwa.
• Obowiązek złożenia deklaracji istnieje również w przypadku, gdy w danym miesiącu nie została zawarta żadna umowa z klientem/podróżnym, jak również w przypadku zawarcia umów, za które składka wynosi 0 zł.
10. Dlaczego otrzymałem wezwanie do złożenia zaległych deklaracji i uiszczenia składek do TFG? Miałem zawieszoną działalność/zakończyłem działalność, więc obowiązek mnie nie dotyczy.
• Obowiązek składania deklaracji i odprowadzania składki do TFG nie dotyczy przedsiębiorcy w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. O zawieszeniu działalności należy informować marszałka województwa, u którego przedsiębiorca uzyskał wpis do rejestru.
• Należy pamiętać, że jeżeli przedsiębiorca wykonywał działalność jedynie przez część miesiąca (np. zawieszenie działalności od 3 grudnia), wówczas przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia deklaracji za okres, w którym nie miał zawieszonej działalności (tj. do 3 grudnia).
11. Gdzie można zgłaszać przypadki prowadzenia działalności organizatora turystyki/przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych bez posiadania wpisu do rejestru?
• Przypadki prowadzenia działalności bez posiadania wymaganego wpisu do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych można zgłaszać do marszałka województwa lub ministra właściwego do spraw turystyki. Organy te są uprawnione do kontroli podmiotów niezgłoszonych do rejestru w zakresie niezbędnym do ustalenia czy prowadzona przez nie działalność wymaga posiadania takiego wpisu.
• W zakresie zweryfikowania legalności i rzetelności działania przedsiębiorców może kontrolować także Inspekcja Handlowa. Zadania Inspekcji Handlowej wykonują właściwi miejscowo wojewódzcy inspektorzy, do których można zgłosić przypadek prowadzenia działalności gospodarczej z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa.